THEATER  TEGEN HET BEELDSCHERM


Gewapend met meeslepende plotlijnen, absurde personages, fantastische werelden en frivole concepten voert De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld  een hopeloze strijd;


Om theater weer het medium van verhalen te maken.

Het Onbenoembare

Smeuïg, Lovecraftiaans, muf-komisch horrortoneel  over  onbeschrijfelijke monsters en de  poging ze te bedwingen.

  • Info

    Het Onbenoembare  is een talig toneelstuk over onbeschrijfelijke monsters en de poging deze monsters te bedwingen. Met de muffe fratsen van een verlaten spookattractie voert Het Onbenoembare je mee langs een eeuwenoud mysterie omtrent de geboorte van een monsterlijk kind in het Massachusetts van de late 17de eeuw. Ben jij ook zo iemand die gelooft dat de absolute waarheid binnen het bereik van de mensheid ligt? Of juist niet? 


    In de late 17e eeuw wordt een mysterieus monsterlijk kind geboren in het dorpje Arkham, Massachusetts. In de eeuwen die volgen, proberen allerlei personages het bestaan van dit mysterieuze wezen te ontrafelen. Van een manipulatieve heksenjager tot aan een obsessieve schrijver uit 1922 – ze komen oog in oog te staan met iets dat ze wel willen, maar niet kunnen begrijpen. Hét wapen tegen angst lijkt steeds net buiten bereik te liggen: de waarheid. 


    Het Onbenoembare is geïnspireerd op The Unnamable – een kort horrorverhaal uit 1923, geschreven door Howard Phillips Lovecraft. In de personages zijn allerlei mensen uit de hedendaagse maatschappij te herkennen. De complotdenker, de big tech-analist, de wetenschapper: allemaal zoeken ze naar kennis, naar de waarheid. Maar is het zinvol om de waarheid na te jagen, als dit ten koste gaat van de ander? Wat als het verlangen naar kennis juist een voedingsbodem wordt voor angst? Na afloop van de voorstelling wordt je uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan met de makers.

  • Speellijst

    2022


    5 mei 

    Theater VIER, Nijmegen


    6 mei 

    Theater VIER, Nijmegen


    27 mei

    De Roode Bioscoop, Amsterdam


    9 juni 

    Het Zaantheater, Zaandam


    3 september 

    A'dam Fringe Festival


    4 september 

    A'dam Fringe Festival


    8 september

    A'dam Fringe Festival


    9 september

    A'dam Fringe Festival


    4 November

    Zaal 3, Den Haag


    24 November (17u00)

    ArtEZ, Arnhem


    24 November (20u00)

    ArtEZ Arnhem  

  • Credits

    Concept, tekst en spel 

    Jasper van der Pijl


    Spel 

    Piet Kooij


    Muziek en dramaturgie

    Simon Boer


    Eindregie en scriptbegeleiding

    Jan-Paul Buijs


    Productie 

    De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld


    Campagnebeeld 

    Merijn van Moll


    Publiciteit 

    Leonie Modderkolk


    Fondsenwerving 

    Rosalie van Oorschot, Maaike van Steenis


    Met dank aan 

    Felix Ruiter, Nina van Tongeren, Bram Walter


    Fondsen 

    Gemeente Arnhem, Norma Fonds, Provincie Gelderland, Schakel025 en het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland

Ridder Ridder (4+)

Het sprookje waarin de standaard rolverdeling van sprookjes op de schop gaat.

  • Info

    Onder de vlag van De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld slaan actrice Janiek Vreeken en Jasper van der Pijl de handen ineen om een jeugdvoorstelling te maken die het denken in clichématige rolverdelingen bij kinderen vermindert.


    Filip en Fiona willen het beste sprookje ooit bouwen. Gelukkig hebben ze een boek waarin precies staat omschreven hoe je dat doet: de Ontzettend Helder Geformuleerde Handleiding voor het Algemeen Stappenplan der Sprookjes - de O.H.G.H.A.S.S. Daarin staat dat ze een heldhaftige ridder, een enge draak en een hulpeloze prinses nodig hebben. Dat klinkt vrij eenvoudig, toch?


    Maar, in de loop van het verhaal raken ze in de knoop met de O.H.G.H.A.S.S.. Filip en Fiona willen allemaal dingen die volgens de O.H.G.H.A.S.S. niet tot het beste sprookje ooit leiden. Of misschien toch wel? Kan de Ridder ook de jurk aan? Kan een meisje een draak spelen? 


    Met humor en behendigheid zetten twee acteurs deze voorstelling als een bouwpakket in elkaar. Al gauw wordt duidelijk dat de standaard genderrollen losgelaten moeten worden om het sprookje tot leven te brengen. En wie weet ontdekken Fiona en Filip kanten van zichzelf die ze nog niet kenden.


    Het idee voor de voorstelling is ontstaan door een herhalende ervaring van Janiek tijdens het spelen van een voorstelling voor groep 1 t/m 4. In deze voorstelling speelt zich een situatie af waar Janiek haar mannelijke collega vraagt om de tandenfee te spelen. Dit roept altijd veel reactie op bij de kinderen zoals gelach, “dat kan toch niet”, en wanneer deze acteur de tandenfee begint te spelen “hij is een meisje”.


    Het is opvallend dat kinderen, die doorgaans over een grenzeloze fantasie beschikken, blijkbaar wel al vast kunnen zitten aan genderstereotyperingen. 



  • Speellijst

    2022 


    13 juli (try-out)

    Willibrord School, Amsterdam


    22 juli, (try-out)

    Theater 'Op de wolken', Gent


    18 mei, (try-out)

    ZIMIHC Theater Wittevrouwen, Utrecht


    26 oktober (11:00)

    Sprookjesfestival, Arnhem


    26 oktober (13:00)  

    Sprookjesfestival, Arnhem


    30 december  

    Theater 'Op de wolken', Gent


    2023


    8 januari

    Het Zonnehuis, Amsterdam


    10 januari

    CC van Beresteyn, Veendam


    29 januari

    Theater 't Voorhuis, Emmeloord


    26 maart

    Podium Sprits, Utrecht


    18 t/m 20 mei (13:00)

    festival Hoogte80, Arnhem


    18 t/m 20 mei (15:00)

    festival Hoogte80, Arnhem


    18 september 

    Openbare basisschool De Pionier, Leiden


    16 en 17 oktober

    Cultuurhuis, Heemskerk


    19 en 20 oktober

    CCV Haaksbergen, Haaksbergen


    5 november

    Theater Ludens, Voorburg


    2024


    22 en 23 januari

    Cultuurhuis, Heemskerk


    28 januari 

    Kanaal 30, Utrecht


    18 en 19 maart

    Platform Cultuureducatie, Steenwijkerland


    20 maart

    't Oale Roadhoes, Tubberen

  • Credits

    Concept, tekst en spel

    Janiek Vreeken, Jasper van der Pijl


    Tekst, dramaturgie en regie-assistentie

    Nina van Tongeren


    Decor en kostuums

    Juliette Mout


    Eindregie

    Paul Knieriem


    Campagnebeeld

    Fabian Calis


    Impresariaat 

    STT-Produkties


    Met dank aan

    Het Sprookjesfestival Arnhem, Stef Heijnen-Bakker, Toneelmakerij, Wilmink theater, Karlijn Hemmer


    Fondsen

    Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Janivostichting, VSB fonds 

Over De Nutteloze

De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld is door mij, Jasper van der Pijl, opgericht. Ik ben als acteur-theatermaker opgeleid aan de acteursopleiding van de ArtEZ Toneelschool, te Arnhem. Ik schrijf en speel mijn voorstellingen en doe ook de zakelijk leiding van elk project. Ik zoek altijd de samenwerking op met andere theatermakers, acteurs, (audiovisuele) vormgevers, schrijvers en dramaturgen.

  • STRIJD!

     Ieder toneelstuk van De Nutteloze is een veldslag om de medemens uit de totalitaire greep van Netflix en soortgelijke digitale oligarchen te bevrijden. Verhalen worden tegenwoordig hoofdzakelijk via het beeldscherm vertelt. Streamingdiensten, Instagram en Youtube vieren hoogtij. VR en AI rukken op, gamen is niet meer nerdy, maar mainstream. 


    Dat mag  allemaal.


    Sterker nog, we vallen er zelf ook aan ten prooi (waarvan akte deze website). Maar het podium moet niet vergeten worden. Wij denken dat het podium, de speelvloer, de theaterzaal iets toevoegt aan het verhaal dat vertelt wordt. 


    Wat dat precies is?


    vakjargon hebben ze het over 'het hier en nu', of: 'dat het echt is'. Daarmee bedoelt men dat publiek en performer in dezelfde ruimte zijn; er zit geen beeldscherm tussen. Hoe dat een verhaal precies verrijkt, weet De Nutteloze niet zo goed.


    Maar we voelen het wel! 


    Daarom zoeken we naar verschillende manieren om het toneel als medium voor verhalen in ere te herstellen. Zo kijken we naar genres zoals horror, die vooral foor film en televisie  worden gebruikt en halen die naar het theater (Het Onbenoembare). We maken ook voorstellingen voor de jeugd. De nieuwe generatie kan zich een bestaan zonder beeldscherm niet voorstellen. Des te belangrijker dat zij zo snel en zo veel mogelijk het theater leren kennen.

  • NIEUWE TEKSTEN...

    De Nutteloze Arbeider maakt nieuwe verhalen vanuit de actualiteit. Wij geloven in het schrijven van nieuw repertoire. Niet omdat Shakespeare slecht is. Aan het ensceneren van oud repertoire hangt de neiging een wereld- of mensbeeld te vinden dat van alle tijden is. Ook daar is niets mis mee. 


    Maar om het theater weer een medium van nu te maken, wil De Nutteloze Arbeider juist niet bezig zijn met stukken van vroeger en dingen die altijd al relevant waren. Om theater NU relevant te maken, moet het wat ons betreft ook vanuit het NU ontstaan. 

  • ...MEESLEPENDE STRUCTUREN

    We zoeken naar hedendaagse verhalen en hun bijbehorende gedachtekronkels (filosofieën). Daar zetten we een stevige verhaalstructuur onder, die je meesleept. We koesteren een grote bewondering voor het experimentele karakter van het Nederlands theater.  Maar om het  theater weer relevant te maken, legt De Nutteloze zich juist toe op het maken van volgbare verhaallijnen. Verhalen waar het publiek zich gewillig door laat opslokken om er nooit meer uit te willen.


    De Nutteloze is gefascineerd door het menselijk verlangen naar een narratief. Een overkoepelend verhaal waar je in wilt geloven. Wij willen het publiek dat geven, om het aan het einde van de voorstelling weer af te nemen. Want geen enkel door mensen bedacht narratief heeft het eeuwige leven, hoe graag we dat ook willen.

  • KLEIN STUKJE DUIDING


    De Nutteloze Arbeider is ontstaan met het Absurdisme in het achterhoofd. Ik ben gefascineerd door het menselijk verlangen naar een alles-verklarend verhaal. Een overkoepelend narratief die de wereld om ons heen aan ons uitlegt.  Het heeft er echter alle schijn van dat deze wereld zich niet door één narratief laat vangen. En toch blijven we ernaar zoeken...


    Volgens Albert Camus, de grondlegger van het Absurdisme, is de Griekse mythologische figuur Sisyphus het schoolvoorbeeld van iemand die het Absurdisme omarmt. In een van zijn essays noemt hij hem ook wel de nutteloze arbeider van de onderwereld.


    "Als je Homerus mag geloven, was Sisyphus de verstandigste en de bedachtzaamste mens op aarde. Volgens een andere overlevering was hij echter meer in voor het vak van bandiet. Ik zie niet waarom dat met elkaar in tegenspraak zou zijn. De meningen verschillen over de motieven die hem tot de nutteloze arbeider van de onderwereld hebben gemaakt. "


    ~ Albert Camus ~

Arbeiders

Contact


Stichting De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld

info@dnao.nl

van Oldenbarneveldtstraat 94-15

6827 AN

Arnhem


Financieel


administratie@dnao.nl

BANK NL48TRIO0320390853

BIC TRIONL2U

RSIN  863082646

KVK 84064293

BTW NL86308264B01


Bestuur


Gillis Biesheuvel

Enver Husicic

Jennifer Schmidt Ferreira


Het bestuur werkt onbezoldigd.


Privacyverklaring en AVG